بالابر بیمار چیست؟

افراد بسیاری بنا به مشکلات جسمانی دچار کم توانی، مشکلات نخاعی، معلولیت یا ناتوانی، چاقی مفرط و غیره می شوند، در این شرایط یکی از چالش هایی که فرد و اطرافیان وی با آن درگیر هستند، حرکت کردن و جابجایی شخص از روی زمین، تخت و غیره به نقطه ای دیگر می باشد. بالابر ها کمک زیادی به بیماران می کنند و حتی ایمنی بیشتری برای آنها فراهم می سازند. امکان دارد اغلب بیماران بعضی از نقاط بدن آنها بی تحرک باشد در چنین شرایطی مراقب از بیمار سخت می شود و همینطور بیمار باید برای انجام دادن کار های شخصی و ضروری جا به جا شود.
بالابر بیمار یکی از پرکاربردترین تجهیزات پزشکی فیزیوتراپی و توانبخشی است که به عنوان ابزاری کمکی و کارآمد در منزل، مراکز درمانی، آسایشگاه های سالمندان و بازتوانی، مراکز توانبخشی، منازل چند طبقه، هتل، آپارتمان، مرکز خرید و غیره به صورت ثابت و قابل جابجایی یا پرتابل مورد استفاده قرار گرفته می شود. پس برای این دسته از افراد وجود تجهیزاتی که باعث می شود بیمار با خیالی راحت و آسوده جا به جا شود لازم می باشد.

بالابر بیمار چیست؟

بالابر بیمار چیست؟

بالابر بیمار که به آن لیفت بیمار، بالابر بیمار بر، لیفتر بیمار، بالابر بیمار در منزل و بیمارستان نیز می گویند، برای نگهداری از افراد کم توان و جانباز در منزل استفاده می شوند و طراحی آنها به گونه ای می باشد که جابجایی فرد برای انجام نظافت و مراقبت های گوناگون با کمترین نیاز به صرف انرژی انسانی انجام شود.
گاهی بیماران در طول دوران‌نقاهت خود امکان جابه‌جایی و تحرک ندارند. وجود چنین شرایطی، وضع افراد را در مراقبت از آن‌ها بسیار دشوار می‌کند. همچنین بیمار باید جهت انجام کارهای‌ضروری و روزمره خود مانند توالت یا حمام جابه‌جا شود. بنابراین وجود تجهیزاتی که چنین قابلیتی را برای بیمار و همراهان آن ایجاد کند؛ ضروری محسوب می‌شود.

بالابر بیمار چیست؟
جرثقیل بیمار یا بالابر بیمار قابلیت تحمل وزن های بالا تا حدود 150 کیلوگرم را دارد و در صورت سفارش بر اساس میزان وزن دلخواه ساخته می شود، دارای کیفیت، دوام مناسب و کاربری ساده ای است و از آسیب به فرد در حین حرکت جلوگیری می کند و باعث اطمینان خاطر فرد و اطرافیان وی و افزایش سرعت جابجایی می شود. لیفتر بیمار معمولا قابل جمع شدن است و در مواقعی که استفاده نمی شود می توان آن را جمع و در صورت نیاز استفاده کرد.

انواع بالابر بیمار

بالابر های بیمار به عنوان تجهیزات پزشکی فیزیوتراپی و توانبخشی بر اساس کاربرد، قدرت و نحوه عملکرد در انواع مختلفی ساخته می شوند، که شامل موارد زیر می شوند:
• بالابر بیمار دستی
• بالابر بیمار برقی
• جلیقه بالابر بیمار
• بالابر بیمار معلق
• بالابر بیمار سقفی
• بالابر بیمار پله رو
• بالابر بیمار ایستاده
• بالابر برقی نشیمنگاه توالت فرنگی
• مانکی بار
• صندلی انتقال بیمار

لیفت بیمار دیواری

بالابرهای بیمار دیواری، بیشتر برای افراد کم‌توان حرکتی و سبک وزن کاربرد دارند. این نوع لیفت دارای محدودیت انتقال است و برای مثال، فقط توانایی انتقال بیمار از روی تخت به ویلچر نزدیک را دارد. منازلی که سقف های محکمی برای نصب ریل و استفاده از بالابر سقفی ندارند، بهترین گزینه برای آنها استفاده از بالابرهای دیواری است چون علاوه بر اینکه فضای زیادی اشغال نمی‌کنند، برای حمل بیمار از ویلچر به حمام یا دسشویی و تخت مناسب هستند.

انواع بالابر بیمار

لیفت بیمار سقفی

بالابرهای سقفی بیشتر در بیمارستان‌ها، استخرها، مراکزدرمانی و در برخی منازل استفاده ‌می‌شوند. بر اساس نوع کاربرد آنها، جنسشان نیز متفاوت است؛ برای مثال بالابرهای بیمار سقفی که در حمام، دستشویی و یا در استخرها استفاده می‌شوند، دارای بدنه ضدآب هستند. حمل بیمار از اتاقی به اتاق دیگر، در منازل و مراکز درمانی با توجه به مسیر ریل گذاری آنها راحت، ایمن و سریع صورت می‌گیرد. کار کردن با این دستگاه بسیار آسان است و یک پرستار یا یک مراقب می‌تواند به راحتی و فقط با فشردن چند دکمه، بیمار را از اتاقی به اتاق دیگر منتقل کند. عدم اشغال فضای زیاد و جمع کردن راحت دستگاه، از دلایل محبوبیت بیشتر این بالابرها، نسبت به نوع زمینی آنها است.

لیفت بیمار زمینی

بالابرهای بیمار زمینی، دارای بدنه محکم و چرخ های روان، برای نقل و انتقال بیمار هستند. این نوع از بالابرها را نباید با بالابرهای پله و… اشتباه گرفت و صرفا برای جابجایی بیمار، از تخت به ویلچر، دستشویی و حمام استفاده می‌شوند. جلیقه های متنوعی برای این نوع بالابرها طراحی شده که از هر کدام در مکان خاص و برای کار خاصی استفاده می‌شود. لیفت‌های زمینی، به دلیل متحرک بودن و نداشتن هزینه اضافی برای نصب، مناسب و مقرون به‌صرفه هستند و تنها یک نفر به راحتی می‌تواند اقدام به جابجایی بیمار کند.

مزایای لیفت بیمار

• این دستگاه برای افراد بیمار، سالمند، معلول و ناتوان جسمی و .. مناسب است.
• کاهش عوارضی چون دیسک کمر، آرتروز گردن و … .
• راحتی در جمع کردن دستگاه.
• توانایی حمل و جابجایی بیمار توسط یک نفر
• قابل استفاده در تمامی منازل، ساختمان ها، بیمارستان ها و هتل ها.

مزایای بالابر بیمار

زمان استفاده از بالابر

بالابر ها طوری ساخته شده اند که می توانند بیمار را با انرژی زیادی جا به جا کنند. از بالابر بیمار در منزل زمانی استفاده می شود که بیمار قصد جا به جایی دارد و ممکن است دچار سختی می شود ولی در صورت بودن این تجهیزات کار برای بیمار آسان می گردد. به دلیل این که امروزه نمونه های جدید سبک و کم حجم ساخته می شوند کاربرد زیادی در منازل و مراقبت از بیماران دارد.

پیشنهاد پایانی

جا به جا کردن افرادی که توانایی حرکت ندارند و یا به سختی می توانند جا به جا شوند برای پرستارانی که از آنها مراقبت می کنند کار سختی می باشد و حتی برای خود بیمار هم کار آسانی نمی باشد. به همین دلیل نیاز است که برای این دسته از افراد بالابر هایی تهیه شود که کار را هم برای بیمار و هم پرستار آسان سازد. برای خرید انواع بالابر، ویلچر و ویلچر برقی می توانید به سایت آساچیر سر بزنید، ما انواع تجهیزات پزشکی را با بهترین قیمت و بهترین کیفیت در اختیار شما عزیزان قرار می دهیم.

 

  • office
  • شهریور 23, 1401
  • 357 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − 5 =

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!