ویلچر

بسیاری از ما، هم نام ویلچر را شنیده‌ایم و هم به خوبی می‌دانیم برای چه کاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. ویلچر ها، نوعی صندلی چرخ‌دار هستند که برای کسانی که در حرکت کردن دچار مشکل می‌باشند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. کاربرد ویلچر، بر هیچکس پوشیده نیست و موارد استفاده از آن، کاملا واضح و مشخص است. همانطور که می دانید، ویلچر ها به عنوان کمکی مناسب، برای افراد نا توان و کم توان بوده و به همین سبب، می تواند یکی از بهترین گزینه ها برای جا به جایی و تحرک این افراد باشد.

ویلچر

ویلچر چیست ؟ ویلچر یا صندلی چرخدار وسیله‌ای است که چرخ‌های آن به وسیله نیروی دست و یا موتور الکتریکی به حرکت در آمده و افراد با معلولیت‌های جسمی و ناتوان در حرکت را برای جابجایی کمک می‌کند. اگر تا به حال، به ویلچر ها دقت کرده باشید، مشاهده کرده اید که برای حرکت و جا به جایی آن ها، نیاز است تا فرد استفاده کننده، نیروی زیادی را صرف کرده و با کمک دسته ای که بر روی چرخ ها وجود دارد، چرخ های ویلچر را بچرخاند. این وسیله را از کودکی برایمان تعریف نمی‌کنند، بلکه ما خود با اولین مشاهده و دیدن فردی بر روی صندلی چرخدار، ماهیت آن را درک می‌کنیم.

ویلچر

بدون شک تا به حال، یک ویلچر را از نزدیک دیده اید. وسیله ای بسیار شبیه به یک صندلی، که به جای پایه، دارای چرخ است. و این چرخ ها، امکان جا به جایی و حرکت را برای فرد به همراه دارند. اما مواردی وجود دارد که در ساختار هر نوع ویلچری متفاوت بوده و به همین سبب، هر فردی با توجه به نیاز ها و خواسته های خود، می تواند اقدام به خرید ویلچر نماید.

ویلچر برقی

ویلچر برقی، سازه ای است که برای جا به جایی و حرکت، تنها نیاز به نیروی بسیار کمی برای فشردن چند دکمه می باشد و در نهایت، باقی کار توسط موتور این ویلچر ها انجام می شود. این نوع از صندلی‌های چرخدار سنگین و گران قیمت بوده و از باطری‌های قوی و یا موتور الکتریکی برای حرکت استفاده می‌کنند. این نوع صندلی‌ها دارای ویژگی‌های کاربردی زیادی هستند؛ برای مثال می‌توانند از پله‌ها بالا روند، می‌توانند برای دسترسی به اجسام بلند تغییر ارتفاع دهند و یا در محیط‌های سخت مانند زمین‌های ماسه‌ای راحت جابجا شوند.

ویلچر برقی

این وسیله معمولا دارای سطحی تخت برای نشستن، چهار چرخ، استراحتگاه دست، پشتی، استراحتگاه پا، دسته روی چرخ برای حرکت دادن ویلچر، دسته متصل به پشتی برای حرکت دادن ویلچر توسط فرد کمکی و کنترل پنل دکمه‌ای است.

لزوم استفاده از ویلچر

هدف از ساخت ویلچر جهت به حداکثر رساندن استقلال فردی و افزایش سطوح حرکت برای افرادی است که توانایی راه رفتن و حرکت دادن اندام‌های پایینی خود را ندارند. با این حال، این وسایل توانبخشی و کمک ‌درمانی برای افرادی با مشکلات زیر مناسب است:

• مشکل در نشستن یا ایستادن
• عدم حفظ تعادل
• مشکل در کنترل کردن قسمتی از بدن
• اسپاسم (گرفتگی ماهیچه‌ها)، حرکات غیر کنترل شده، هماهنگی ضعیف
• تمایل به نشستن در همان حالت برای تمام وقت‌
• مشکل در حرکت دادن پاها و اندام‌های تحتانی
• دیگر نگرانی‌های فیزیکی همانند بصری، شنوایی، صرع، مشکلات گفتاری یا ارتباطی
• عدم کنترل روده و مثانه که ممکن است خطر ابتلا به زخم های روده را افزایش دهد
• دشواری برای رفتن به توالت، نشستن و اجابت مزاج
• جابجایی لگن (سر استخوان ران از سوپاپ بیرون می‌آید) که می‌تواند حرکت‌های فرد را محدود کرده و در او تولید درد کند.
• افرد دچار فلج نغاعی، مغزی و تمام بدن
• کلیه آسیب‌های نخاعی و ستون فقرات
• مشکل در خوردن، نوشیدن و بلع

مشکلات معلولین

مشکلات اجتماعی معلولین

معابر مخصوص معلولین : یکی از عمده ترین مشکلات برای توانیابان نبودن زیر ساخت و محل عبور برای معلولینی که با ویلچر حرکت می کنند.
جای پارک برای معلولین که با وجود اینکه در برخی مراکز محل پارک خودرو ویژه معلولین تعبیه شده اما ماشین هایی با پلاک عمومی در آنجا پارک میکنند که کار را برای این عزیزان دشوار کرده است.
نحوه برخورد با معلولین: از هیچ معلولی نپرسیم که چگونه دچار معلولیت شده ای؟ وسایل کمکی آنها جزو حریم خصوصی آنهاست و از آنها نخواهیم که آن را برای امتحان کردن در اختیار ما قرار بدهند. اگر به کمک نیاز دارند به آنها کمک کنیم و از هر اقدام خودسرانه بپرهیزیم.

سخن پایانی

همانطور که توضیح داده شد ویلچر میتواند به یک سالمند یا یک معلول حرکتی کمک های زیادی برای جابجایی در مسافت های کوتاه و بلند نماید اما ابزارهای دیگری هم غیر از ویلچر برای کمک است. تهیه ویلچر و ویلچر برقی از آساچیر برای سالمندانی که قدرت جابجایی دارد میتواند با افزایش روحیه و استقلال او از همراه کمک زیادی نماید.

  • office
  • شهریور 15, 1401
  • 311 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − 5 =

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!